قطعا ما تضمین کننده تولید داخل هستیم

متن زیر مصاحبه با جناب آقای دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در عین حال فوق تخصص خون و سرطان بالغین می‌باشد. این مصاحبه در اثناء بازدید ایشان از مجموعه‌ی بهیار صنعت در مردادماه سال 1398 انجام‌شده است.

سؤال: وضعیت درمان سرطان در کشور و امکانات مورد نیاز آن در کشور چگونه است؟
در حوزه‌ی پیشگیری و اقدامات تشخیصی سرطان، توانایی خوبی در کشور وجود دارد. به لحاظ وجود روش‌های تشخیصی و وجود پزشکان متخصص این حوزه مشکلی نداریم و خوشبختانه توانستیم به‌اندازه کافی نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص درزمینه‌ی سرطان تربیت کنیم. معضل ما در درمان سرطان در دستگاه‌های فناوری بالا مثل دستگاه‌های رادیوتراپی و رادیو سرجری است. ما در حوزه‌ی جراحی تومور خیلی مشکلی نداریم. همچنین در حوزه شیمی‌درمانی، دارو به‌اندازه‌ی کافی به کشور وارد می‌شود و خیلی معضلی در حوزه‌ی داروهای شیمی‌درمانی نداریم.
مشکل اصلی ما همان‌طور که عرض کردم مسئله‌ی رادیوتراپی است. در دنیا معیاری وجود دارد که بر اساس میزان جمعیت نرمال، تعداد دستگاه رادیوتراپی را برآورد می‌کنند. بعضی از کشورها به ازای هر 250 هزار نفر یک دستگاه و در بعضی از کشورها به ازای هر 500 هزار نفر یک دستگاه برآورد می‌شود. حدوداً بالای 160 دستگاه رادیوتراپی پیشرفته در کشور نیاز داریم. در حال حاضر وضعیت تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی کشور خوب نیست و بالغ‌بر 6 یا 7 استان ما اصلاً دستگاه رادیوتراپی ندارند. در استان‌های دیگر هم که مراکز رادیوتراپی داریم تعداد دستگاه به‌اندازه‌ی کافی نداریم. عملاً نزدیک به کمتر از 80 دستگاه داخل کشور است که تعداد زیادی از این دستگاه‌ها به‌روز نشده و بعضی از دستگاه‌هایی که به‌روز شده‌اند مریض‌ها در صف طولانی آن دستگاه قرار دارند.

لذا تأمین دستگاه رادیوتراپی بسیار ضروری است و خوشبختانه شرکت بهیار صنعت در این حوزه پیشگام شده و گام‌های مهمی را برای ساخت این دستگاه برداشته است. وزارت بهداشت هم خودش را مقید می‌داند که نسبت به تضمین سرمایه‌گذاری روی این دستگاه اقدام کند و افتخار می‌کنم که در این کشور بهترین جوان‌های مملکت این دستگاه پیشرفته را ساخته‌اند. تنها سه کشور تولیدکننده‌ی این دستگاه در جهان وجود دارد و ما افتخار داریم که چهارمین کشوری هستیم که این دستگاه را در داخل کشور تولید می‌کنیم.
قطعاً ما تضمین‌کننده‌ی بازار این دستگاه خواهیم بود و افتخار می‌کنیم که زودتر بتوانیم بیماران سرطانی را با این دستگاه درمان کنیم.
دستگاه ساخته‌شده توسط شرکت بهیار صنعت فازهای آزمایشی را پشت سر گذاشته و اگر انشالله انرژی اتمی هم تست‌های نهایی را انجام دهد از این دستگاه می‌شود استفاده کرد.
اگر حتی بتوانیم 60 یا 70 دستگاه رادیوتراپی را در طول زمان تأمین کنیم باید هرساله دستگاه‌های جدیدی اضافه شود چون باید دستگاه‌های جدید به‌تدریج جایگزین دستگاه‌های قدیمی بشوند؛ بنابراین الآن شدیداً در حوزه‌ی درمان سرطان به دستگاه رادیوتراپی وابسته‌ایم چون قسمت زیادی از درمان با دستگاه رادیوتراپی امکان‌پذیر است. درمان بعضی از تومورها تنها به‌وسیله‌ی رادیوتراپی قابل انجام است، مثلاً قسمت عمده‌ای از درمان تومورهای ناحیه‌ی سر و گردن، تومورهای ناحیه‌ی لگن و تومورهایی مربوط به استخوان و بافت قلب بدون رادیوتراپی امکان‌پذیر نیست.

سؤال: بحث واردات دستگاه رادیوتراپی به چه صورت است؟ و با توجه به تحریم‌ها، چه معضلات و مشکلاتی در حوزه‌ی واردکردن این دستگاه وجود دارد؟
به همت جوانان ما، تقریباً حدود 85 درصد از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها تولید داخل است و کمتر از 15 درصد تجهیزات و یا لوازم مصرفی پزشکی ما وارداتی است و به‌تدریج این امکان وجود دارد که این واردات حذف شود. به‌هرحال در کشوری که می‌توانیم رادیوتراپی تولید کنیم تولید دستگاه سونوگرافی که الآن در حال وارد شدن به کشور است دشوار نخواهد بود یا مثلاً رادیولوژی دیجیتال همچنان از خارج از کشور وارد می‌شود، اگر بتوانیم رادیولوژی دیجیتال را به تولید انبوه برسانیم و دیگر وارد نکنیم تقریباً می‌توانیم به‌تدریج واردات تکنولوژی پزشکی را به‌خصوص در حوزه‌های فناوری بالا که گران‌تر هستند و مشکلات نگهداری بیشتری هم دارند، بسیار کم کنیم.
به‌درستی شرکت‌های دانش‌بنیانی مثل بهیار صنعت وارد ساخت تجهیزات فناوری بالا شدند. چراکه تحریم‌ها در تجهیزات فناوری بالا می‌تواند بیشترین نگرانی را ایجاد کند و فکر می‌کنم به‌زودی در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی دیگر نیاز به خارج نداشته باشیم. الآن در وسایل ارتوپدی مثل پیچ و پلاک‌هایی که در ارتوپدی استفاده می‌شود تقریباً دیگر واردات نداریم. وسایلی مثل مانیتور، تخت و لوازم اتاق عمل، داخل کشور تولید می‌شود درحالی‌که تا یکی دو دهه‌ی قبل همه‌ی این وسایل وارد می‌شد ولی الآن تمام لوازم مصرفی اتاق عمل و یا تمامی لوازم مصرفی بخش‌هایی مثل آی سی یو و سی‌سی‌یو دارد در داخل کشور تولید می‌شود.
شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی داخلی، شرکت‌های بسیار خوبی هستند که تولیدات با کیفیتی دارند، بازار خوبی هم در کشور برایشان وجود دارد و بعضاً در حال صادر کردن محصولاتشان به کشورهای اطراف هستند.

سؤال: روند آشنایی شما با شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت چطور بود؟
از سال 1396 که در حوزه‌ی معاونت درمان وزارت خانه مسئولیت بر عهده گرفتم، افتخار داشتیم از مجموعه بهیارصنعت بازدیدی داشته باشیم و با جوانان بسیار خوب و علاقه‌مند کشور آشنا شویم و به آن‌ها قول دادیم که کنارشان باشیم، الآن هم آمدیم و دیدیم که گام‌های بهتری برداشته‌شده و مجدداً به این دوستان گفتیم که همچنان خودمان را موظف میدانیم که کنارشان باشیم و انشالله بازار را برایشان تضمین کنیم.

سؤال: شما از نزدیک با نوع نگاه شرکت بهیار صنعت در خصوص حل مسائل فناوری بالای کشور آشنا هستید. چگونه می‌توان این نگاه را در کشور اشاعه داد؟
به نظرم از شرکت بهیار صنعت تبلیغات کمی صورت گرفته است، اعتقاد و پایبندی به اخلاق در کنار همت بسیار خوب و دانش بالای جوانان این شهرستان، کارهای بزرگی را رقم زده است. این دوستان با حداقل‌ها شروع کردند و با تمام وجود ابتکار به خرج دادند و توانستند برای کشور افتخارآفرینی کنند.
آن چیزی که هر دفعه در بازدید از مجموعه‌ی بهیار صنعت حس کردم این است که فکر می‌کنم دست خدا اینجاست و اراده خدا به این دوستان کمک می‌کند. نیت این دوستان نیت خالصی است و واقعاً در خدمت مردم هستند لذا خدا هم کمکشان می‌کند. انشالله که این مجموعه همیشه در مسیر رشد و بالندگی باشد.

مقالات منتخب

راه‌های ارتباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید