راه حلی جهانی

بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت ماکروسافت، در سخنرانی تدتاک خود در ماه مارس ۲۰۱۵ درباره‌‌ی فاجعه‌ای که ویروس‌ها می‌توانند به بار بیاورند صحبت می‌کند.
او معتقد است که در جهان توجه اندکی به سیستم بازدارنده اپیدمی‌ها شده است و ما معمولاً برای فاجعه‌ی همه‌گیری آماده نیستیم.
بیل گیتس مثالی از ویروس ابولا میزند، او معتقد است که هیچ‌گونه آمادگی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان ویروس ابولا وجود نداشت و در روزهای آغازین شیوع این ویروس، به‌سختی اطلاعات پزشکی درباره‌ی آن پیدا می‌شد.
البته بیل گیتس اشاره می‌کند که ابولا به چند دلیل همه‌گیر نشد، مثلاً عدم توانایی انتقال ویروس از طریق هوا یا عدم انتقال این بیماری به شهرهای پرجمعیت باعث شد که ابولا کنترل شود. او می‌گوید ممکن است برای اپیدمی بعدی این‌قدر خوش‌شانس نباشیم و ممکن است که افرادِ ناقلِ ویروسِ بعدی کاملاً سالم به نظر برسند و در محیط‌های عمومی رفت‌وآمد کنند.
در ادامه بیل گیتس پیشنهادی برای کنترل ویروس‌های آینده می‌دهد، او پیشنهاد می‌کند تا سیستمی شبیه ارتش ناتو داشته باشیم که در مواقع همه‌گیری به‌سرعت تجهیزات پیشگیری و درمان را بسازند و به محل موردنظر منتقل کنند تا از اپیدمی جلوگیری کنند. همچنین بیل گیتس توصیه می‌کند که مبارزه با میکروب‌ها را شبیه‌سازی کنیم و امکاناتمان را برای شرایط حساس بالا ببریم.

پس از ۵ سال از صحبت‌های بیل گیتس، همه‌گیری کرونا پا به عرصه‌ی جهان گذاشت، سرعت انتقال بیماری آن‌قدر بالابود که پیش‌بینی‌های بیل گیتس درست از آب درامد. گویا بازهم جهان برای مقابله با همه‌گیری آماده نبود و همان‌طور که مشهود است همچنان آمار ضدونقیضی از چیستی این ویروس وجود دارد.
باوجود عدم آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس، برجسته‌ترین نهادی که توانست نقش خود را در تأمین دستگاه‌های موردنیاز ایفا کند شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بود.
بعضی از شرکت‌ها به دستور مستقیم رئیس‌جمهور آن کشور منصوب شدند تا دستگاه‌های لازم جهت پیشگیری و درمان کرونا را بسازند، این شرکت‌ها هم به‌سرعت تغییر کاربری دادند و مشغول به ساخت دستگاه‌های تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دستگاه تنفس مصنوعی شدند.
شرکت‌هایی نظیر کیاموتورز (KIA Motors)، شرکت مطرح خودروسازی کره‌ای، نومد (Nomad)، از سازندگان مطرح تجهیزات جانبی محصولات اپل، BYD، شرکت بزرگ خودروسازی چینی، ریزر (Raser)، شرکت سنگاپوری معروف تولید سخت‌افزار بازی‌های رایانه‌ای و بعضی از شرکت‌های معروف جهانی، وارد ساخت خط تولید ماسک سه لایه‌ی جراحی شدند.
همچنین شرکت مرسدس بنز با همکاری کالج لندن توانست در مدت‌زمان کوتاهی به تولید انبوه دستگاه ونتیلاتور برسد.
شرکت BYD، درباره‌ی تولید انبوه ماسک‌های سه لایه در سایت خود نوشت؛ “امروز شرکت BYD مفتخر است اعلام کند که تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ماسک سه لایه در جهان شده است”.

این شرکت توانایی تولید روزانه ۵ میلیون ماسک سه لایه و ۳۰۰ هزار بطری ضدعفونی‌کننده را دارا است و می‌تواند یک‌چهارم نیاز روزانه‌ی کشور چین را تأمین کند.
شرکت BYD از تاریخ ۸ فوریه‌ی سال جاری دریکی از پارک‌های صنعتی شهر شن ژن به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول به تولید ماسک شد.
از اواخر ماه ژانویه‌ی سال جاری، گروه‌ ویژه‌ای متشکل از روسای شرکت‌های مختلف و بیش از ۳۰۰۰ مهندس طراح و تحقیق و توسعه، از طرف رئیس شرکت BYD و رئیس‌جمهور چین مأمور شدند تا در مدت‌زمان کوتاهی به تکنولوژی ساخت خط تولید ماسک دست پیدا کنند.
این گروه ویژه باکار ۲۴ ساعته توانست در کمتر از دو هفته دستگاه خط تولید ماسک را بسازد، این در شرایطی است که به گفته‌ی مدیر تولید شرکت BYD، ساخت این دستگاه در شرایط عادی ۲ ماه به طول می‌انجامید.

شرکت BYD برای ساخت ماسک سه لایه‌ی از اتاق‌های تمیز مربوط به ساخت تلفن‌های هوشمند خود استفاده کرده و ادعا کرده است که کیفیت ماسک‌های تولیدی‌اش به دلیل استفاده از ابزارآلات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص بهتر از ماسک‌های جهانی است.
با شیوع ویروس کرونا در کشور نیز شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی توان خود را در راستای ساخت دستگاه تولید ماسک، دستگاه ونتیلاتور، ساخت کیت تشخیص کرونا و تولید واکسن، به کار گرفتند و موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آوردند، به گفته‌ی دکتر ستاری، معاون علم و فناوری ریاست جمهوری، جامعه فن‌آور کشور در مقابله با بحران و شیوع کرونا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وارد عمل شده و از همان روز‌های نخست با طراحی و ساخت دستگاه‌های ونتیلاتور و دارو‌های موردنیاز کشور نقش مهمی ایفا کردند.
ساخت دستگاه‌های تولید ماسک و تجهیزات آی سی یو از نمونه تلاش‌های جامعه فن‌آور کشور در مقابله با شیوع کرونا بوده و هم‌اکنون دستگاه‌های تولید ماسک و ونتیلاتور به خارج از کشور صادر می‌شود.

مقالات منتخب

راه‌های ارتباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید